Kommentaare uuele reitingusüsteemile
Võistkonna A konkreetse
mängu eest arvesse minevad arvestuspunktid (lühidalt AP) saadakse järgmise
valemi abil:
AP = alumine täisosa
suurusest *100,
kus MP tähistab
võistkonna A poolt antud mängus kogutud mängupunktide arvu, max(MP) on antud
mängu parima võistkonna poolt kogutud punktide arvu ja alumine täisosa arvust x
on suurim täisarv, mis ei ületa arvu x. (Näiteks x=23,345 korral on alumine
täisosa 23; x=76,9998 korral on alumine täisosa 76 jne.)
Näitena võiks vaadelda
hüpoteetilist mängu, milles osalesid võistkonnad A, B, C, D ja E:
Võistkond Mängupunktid (MP/max(MP))*100 AP
A 37 100 100
B 35
94,594…
94
C 28
75,675… 75
D 24
64,864…
64
E 9
24,324… 24
Selle süsteemi juures
saab mängus enim punkte kogunud võistkond (või võistkonnad, kui esikoht läheb
jagamisele) alati kirja 100 arvestuspunkti. Ülejäänute kogutavad
arvestuspunktid sõltuvad juba sellest, mitu protsenti parima võistkonna poolt
kogutud mängupunktidest konkreetne võistkond antud mängus kogus.
Miks selline süsteem ehk miks vanad süsteemid
kehvemad tundusid?
Esimeses süsteemis läksid
arvestuspunktidena kirja alati konkreetses mängus kogutud mängupunktid, ehk
eelpooltoodud näite korral oleks võistkondade arvestuspunktid olnud järgmised:
A 37, B 35, C 28, D 24, E 9. Selle
süsteemi miinuseks oli võimalus, et erinevates mängudes võis võitja koguda väga
erineval arvul punkte sõltuvalt küsimuste raskusest või teemade sobivusest.
Mõnel võistkonnal võis tekkida soov koostada meelega väga raske mäng, et teised
vähem punkte koguksid.
Teises süsteemis
(viimastel aastatel kasutatus) olid arvestuspunktid seotud võistkonna kohaga
süsteemi I-30, II-25, III-22, IV-20, V-19, …, XXIII-1. Sellisel juhul
oleks eelpooltoodud näites saadud arvestuspunkte järgmiselt: A 30, B 25, C 22,
D 20, E 19. Siin oleks tekkinud selles mõttes ebavõrdsus, et näiteks võistkond
B, kes kaotas konkreetses mängus võistkonnale A vaid 2 punktiga, oleks saanud 5
arvestuspunkti vähem kui võistkond A, samas kui võistkond E, kes kaotas
võistkonnale D 15 punktiga, saanuks võistkonnast D vaid 1 arvestuspunkti vähem.
Uues süsteemis
arvestatakse nii võistkonna kohaga (eespool olija kogus mängus rohkem
mängupunkte, järelikult saab ta ka rohkem arvestuspunkte) kui ka mängus kogutud
punktide erinevusega (mida suurema vahega konkreetses mängus teist edestatakse,
sedavõrd ka rohkem arvestuspunkte teisega võrreldes kogutakse.
Puhtalt huvi pärast on
lisatud ka tabel (eraldi failina), kus eelmise hooaja Tartu mängude tulemused
on arvestatud ümber nii teises süsteemis kogutud arvestuspunktideks kui ka uue
süsteemi järgi kogutud arvestuspunktideks. Sellest tabelist saab soovi korral
vaadata, kas ja millised erinevused lõppkohtade määramisel uuel ja eelmisel
süsteemil olid.
Süsteemi
idee autor.